بررسی نگرش دانش آموزان بومی در مورد کارکرد و مدیریت مشارکتی تالاب گوری بلمک
|
مهدی مهدی نسب ، اکرم مهدی نسب  |
باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران |
|
چکیده: (1790 مشاهده) |
امروزه حفاظت از منابع طبیعی، بدون توجه به نقش جوامع محلی بهمنظور حفاظت نوین و بهرهوری پایدار، امکانپذیر نیست؛ زیرا مشارکت مردم محلی در حفاظت از این سرمایههای طبیعی گامی مؤثر و بزرگ در حراست از آنهاست. تالاب گوری بلمک بزرگترین تالاب شهرستان پلدختر به مساحت 562 هکتار در سال 1375 توسط افراد ذینفع اولیه با احداث زهکشی از طریق حفر کانالهای به طول هفت کیلومتر آب تالاب را به رودخانه کشکان تخلیه نمودند. پژوهش حاضر که در پاییز 1398 صورت گرفت، ازنظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب میشود که تکنیک جمعآوری دادهها پرسشنامه قبل از آموزش و بعد از آموزش است. جامعه آماری موردبررسی در این پژوهش تعداد 37 دانش آموزان مختلط دبیرستان مقطع متوسطه اول شهید مؤمنی میباشند. آموزش دانش آموزان در 7 روز که شامل 5 جلسه آموزشی که تلفیقی از پرسش و پاسخ، بحث گروهی، سخنرانی و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون کای دو استفاده گردید. نتایج ارزیابی نگرش تالابی عاملهای «دانش عمومی تالاب» و «مدیریت مشارکتی احیای تالاب» دانش آموزان قبل از آموزش بیانگر امتیاز نمرات 08/12 با انحراف معیار 81/1 و بعد از آموزش با افزایش 58/4 میانگین نمرات به 66/16 با انحراف معیار 57/1 میباشد. در بین 5 متغیر این دو عامل، متغیر مشارکت در فرهنگسازی زیستمحیطی تالاب با 96/4 بیشترین افزایش نمرات بعد از آموزش را دارا بود. مقایسه میانگین امتیاز نگرش دانش آموزان بر اساس آزمون کای دو بیانگر تفاوت معناداری با احتمال 99 درصد اطمینان بین نگرش دانش آموزان قبل از آموزش و بعد از آموزش دارد. |
|
واژههای کلیدی: نگرش، آموزش زیستمحیطی، تالاب، گوری بلمک، آزمون کای دو. |
|
متن کامل [PDF 1043 kb]
(1792 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/29 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|