[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ISC
مجله در پایگاه استنادی جهان اسلامی نمایه می شود.
..
SID
این مجله در پایگاه جهاد دانشگاهی (SID) به آدرس زیر نمایه می شود:
..
برنامه ویراستار
جهت انجام اصلاحات ویرایشی می توان از برنامه زیر استفاده نمود:
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین راهبردهای توسعه صنعت اکوتوریسم تالاب بین‌المللی شادگان بر اساس تکنیک SWOT
فروزان فرخیان ، نوال هردانیان ، سولماز دشتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده:   (5199 مشاهده)

محیط‌زیست و لزوم حفاظت از آن در دهه‌های اخیر مورد توجه جدی کلیه افراد و مجامع بین­المللی و جهانی قرار گرفته است. در این راستا محیط­های بیولوژیکی بین­المللی و مناطق حفاظت شده خصوصی اصولاً جزء واحدهای حفاظتی درنظر گرفته می­شوند و بهترین مناطق برای ایجاد اکوتوریسم هستند. تالاب­ها به دلیل برخورداری از انواع منابع طبیعی، دارای اهمیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بالایی می­باشند. در این میان، تالاب شادگان با اهمیت بین­المللی به عنوان وسیع­ترین تالاب ایران، در جنوب جلگه خوزستان واقع شده است. پژوهش تحلیلی توصیفی پیش رو با هدف بررسی نقاط قوت، ضعف و هم­چنین فرصت­ها و تهدیدهای ناشی از ایجاد و توسعه صنعت اکوتوریسم در منطقه مورد مطالعه به تحلیل نظرات ارائه شده توسط گردشگران و کارشناسان در سال 1392 پرداخت. بدین منظور در نخستین گام به شناسایی عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت) و عوامل خارجی (فرصت‌ها و تهدیدها) پرداخته شد. سپس عوامل داخلی و خارجی در قالب جداول ارزیابی عوامل داخلی (IF) و عوامل خارجی (EFE) نمره­دهی و وزن­دهی شدند. به‌منظور وزن­دهی عوامل داخلی و خارجی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزار Super­­ decision بهره­گیری شد. یافته­ها نشان داد که به­منظور توسعه اکوتوریسم تالاب شادگان می­بایست مجموعه­ای از راهبرد­­­ها از نوع راهبرد­­های تدافعی مورد توجه قرار گیرد که براساس ماتریس QSPM، راهبرد تدوین برنامه‌های خاص جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری تالاب با امتیاز 991/1 مهم­ترین راهبرد تدافعی قلمداد گردید.

واژه‌های کلیدی: راهبرد، اکوتوریسم، تالاب شادگان، SWOT، AHP.
متن کامل [PDF 335 kb]   (2365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/14 | پذیرش: 1394/9/14 | انتشار: 1394/9/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farrokhian F 2 3, Hardanian N, Dashti S. Ecotourism Development Strategies of Shadegan International Wetland based on SWOT Technique. Wetland Ecobiology 2015; 7 (2) :23-32
URL: http://jweb.ahvaz.iau.ir/article-1-320-fa.html

فرخیان فروزان، هردانیان نوال، دشتی سولماز. تدوین راهبردهای توسعه صنعت اکوتوریسم تالاب بین‌المللی شادگان بر اساس تکنیک SWOT. اکوبیولوژی تالاب. 1394; 7 (2) :23-32

URL: http://jweb.ahvaz.iau.ir/article-1-320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی اکوبیولوژی تالاب Journal of Wetland Ecobiology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710