بررسی میزان تجمع زیستی فلزات سنگین سرب، روی و مس در اندامهای مختلف گیاه نی (Phragmites australis) در رودخانه گِلِرود
|
مهرداد میرسنجری ، ثمر مرتضوی ، سحر عابدیان ، پروین گودرزی یعقوبی  |
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران |
|
چکیده: (2512 مشاهده) |
آلایندههای فلزی به دلیل ورود به چرخه غذایی اهمیت بومشناختی زیادی دارند. در پژوهش حاضر بهمنظور بررسی وضعیت آلودگی و تأثیر گونه گیاهی غالب موجود در رودخانه گِلِرود، غلظت فلزات سنگین روی، مس و سرب در رسوب و گونه گیاهیPhragmites australis موردبررسی قرار گرفت. سپس از شاخص تجمع زیستی و انتقال برای بررسی پتانسیل گیاهپالایی استفاده گردید. نمونهبرداری در سه بخش رسوب، ریشه و برگ در پنج محل مطالعاتی با سه تکرار در پاییز 1393 صورت گرفت. نتایج نشان داد که میانگین غلظتهای فلزات مس، سرب و روی در اندامهای هوایی برابر با 4/7، 17/11 و 87/11 و در اندامهای زیرزمینی برابر با 71/6، 28/9 و 81/17 میکروگرم بر گرم وزن خشک است. در رسوبات رودخانه میانگین غلظتهای فلزات مس، سرب و روی به ترتیب 2/16، 5/7 و 77/41 میکروگرم بر گرم است که بهمراتب پایینتر از حد استاندارد قرار دارد و این نشاندهنده عدم آلودگی جدی برای موجودات زنده منطقه به این فلزات میباشد. بر اساس نتایج، شاخص تجمع زیستی فلزات سرب، مس و روی در اندام زیرزمینی به ترتیب 32/1، 41/0 و 42/0 و در اندام هوایی به ترتیب 49/1، 45/0 و 28/0 است. نتایج این شاخص نشان داد که گیاه نی بهعنوان یک گیاه بیشاندوز برای فلز سرب و یک گیاه جاذب در رابطه با فلزات مس و روی عمل کرده است. همچنین شاخص انتقال فلزات سرب، مس و روی به ترتیب 2/1، 11/1 و 66/0 محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که مقدار شاخص انتقال در رابطه با فلز سرب و مس بزرگتر از یک بوده است که نشاندهنده نقش مؤثر ریشه گیاه نی در انتقال این فلزات به بخشهای مختلف گیاه است. با توجه به ضرایب دو شاخص موردبررسی، گیاه نی برای برداشت گیاهی فلزات سرب و مس و تثبیت گیاهی در رابطه با فلز روی از منطقه موردمطالعه پیشنهاد میگردد. |
|
واژههای کلیدی: فلزات سنگین، تجمع زیستی، فوق جاذب، شاخص انتقال، گیاه نی، رسوب. |
|
متن کامل [PDF 1231 kb]
(2018 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|